lördag 19 april 2008

Stridssystemet skrotat (redan)

Efter att ha tittat ännu mera på film, och i synnerhet fäktningsscener så har jag insett det tråkiga i de vanliga stridssystemen som bygger i botten på att använda ett rutnät. Istället vill jag prova utforska den ursprungliga idéen med ett mer abstrakt och filmistiskt stridssystem.

Tanken är att en strid (eller duell) sker i olika steg. Steg ett är att kombatanterna testar varandra. Steg 2 försöker en av dem få ett övertag (ofta visas detta genom att motståndaren tvingas ge upp mark och trycks bakåt). Steg 3 lyckas den ena parten att få ett tydligt övertag (t.ex. genom att skada motståndaren, avväpna honom, fälla honom till marken. etc. Slutligen innebär steg 4 att motståndaren är besegred (dödad eller ger upp). Under en strid kan ju pendlen svinga fram och tillbaka...mer senare.

1 kommentar:

Svensson sa...

Har läst lite på bloggen om mytologin med Nebellicht, Kogtown och allt, och det var smart uttänkt må jag säga. Smart och lite drömlikt, och så steampunkteknologin ovanpå alltsammans.

Var får ni allt ifrån...?

Lycka till med projektet.